acini di pepe con gamberoni

Ah, eindelijk, summer's here! En dat vraagt voor een heerlijk, fris gerecht. Omdat ik met zo'n lekker weer liever op het terras van mijn wijn geniet dan in mijn keuken ga ik voor een snelle pasta. Zelfs als die-hard foodie zwicht ik op een dag als vandaag voor de zon.
We hebben hier thuis, naast wat gamba's, ook nog een onaangetast pak pasta staan: 'acini di pepe' (wat zoveel betekent als peperkorreltjes). Wat bladpeterselie uit de tuin, verse tomaten 'et voila', meer heb je bijna niet nodig... Alleen misschien wat extra inspiratie en daarvoor ging ik even speuren in mijn pas ontvangen en gepersonaliseerd boek van Antonio Carluccio! Handig als je goede jeugdvriend Peppe Giacomazza zijn connecties gebruikt en je zo'n verjaardagscadeau bezorgt (blink blink).
Het boek staat vol authentieke gerechten die me zo terug meenemen naar Italië... een instant vakantiegevoel!

nodig voor 2:
250 acini di pepe (je kan deze pasta vinden in een Italiaanse delicatessenzaak)
8 gamba's
4 tomaten
2 teentjes knoflook
bladpeterselie
1 chilipeper
1 limoen
1 glas witte wijn

Stoof de look en chilipeper (naar eigen smaak) aan in wat olijfolie. Bak de gamba's hierin en kruid met veel zeezout en peper. Het pantser van de gamba's gaat een lekkere smaak geven aan je saus. Besprenkel de gamba's met wat limoen en neem ze uit de pan. Blus met witte wijn en voeg de tomaten toe. Goed kruiden en even laten inkoken.

Kook je 'acini di pepe' gaar in voldoende gezouten water. Gebruik het water hiervan om je saus wat aan te lengen. Gooi de pasta in je sauspan, meng alles en bestrooi met veel fijngehakte bladpeterselie. Serveren met een lekkere frisse salade en een nog frisser glas rosé! En nu terug de zon in!
Enjoy!
soundtrack: len 'you steel my sunshine'
boek: Antonio Carluccio: 2 greedy Italians eat Italy



Geen opmerkingen:

Een reactie posten